army-painter-layering-legolas (2)

The Army Painter

Het is weer tijd voor een nieuwe Lord of the Rings held onder de kwast. In deze blog ga ik Legolas van Journeys in Middle-Earth voor jullie schilderen. Terwijl ik dit doe leg ik de eerste en misschien wel de meest belangrijke techniek uit voor het schilderen van miniaturen: layering, of het in laagjes opbouwen van de kleur. Hiermee kunnen we de natuurlijke lichtval op een miniatuur simuleren, waardoor er een mooi gevoel van diepte ontstaat.

Ik gebruik in deze tutorial elke kleur verf in de Army Painter Warpaints Starter Set. Door de kleuren in deze set te mengen kunnen we allerlei gradaties van de kleuren op het model maken, maar om het jezelf makkelijk te maken kan je ook voor elke hoofdkleur een paar verschillende potjes kopen met bijvoorbeeld donker-, middel- en lichtgroen.

  • Ik begin net als de vorige keer bij Aragorn met een laag zwarte primer. Voordat ik kan gaan layeren moet de basis er op zitten, dus begin weer van binnen naar buiten met de huidskleur. Hiervoor gebruik ik weer The Army Painter Barbarian Flesh met een heel klein beetje The Army Painter Matt White om een wat blekere elfenhuid te maken. Zijn haar geef ik een basecoat van The Army Painter Daemonic Yellow, weer met een beetje Matt White om de kleur wat minder intens te maken. Beide kleuren breng ik uiteraard in een paar dunne laagjes aan.

  • Om de bossige atmosfeer van de woudelf Legolas goed in beeld te brengen is er natuurlijk groen nodig. Maar om al zijn kleren in één kleur groen te schilderen is natuurlijk wat saai. Ik gebruik pure The Army Painter Greenskin voor zijn tuniek. Voor zijn broek voeg ik wat Matt White toe aan dezelfde Greenskin. De mantel wil ik een stuk donkerder en koeler van kleur, dus voeg ik niet alleen een heel klein beetje The Army Painter Matt Black toe maar ook een aardige dosis The Army Painter Ultramarine Blue. Als je een donkerdere kleur blauw in huis hebt kan je het zwart misschien zelfs achterwege laten.

  • Ook voor de bruine onderdelen van het model kan je een aantal mooie kleuren mengen met The Army Painter Leather Brown als basis. Het leer van zijn riem, armbeschermers en laarzen verf ik met pure Leather Brown. Voor het hout van zijn boog en pijlen voeg ik wat Matt Black toe. De pijlkoker wil ik een luxe en warme uitstraling geven, dus hiervoor combineer ik Leather Brown met een beetje The Army Painter Pure Red plus weer een klein beetje Matt Black. Rood pigment kan namelijk nogal dominant zijn…

  • De laatste details zijn de veren op Legolas zijn pijlen en de metalen onderdelen. Voor de veren meng ik een lichte kleur grijs door Matt Black en Matt White te combineren. Deze maak ik met water wat dunner dan normaal zodat de verf zeer goed kan vloeien. Draai je penseel met wat grijze verf tot een zeer fijne punt en probeer met de richting van de veren mee allemaal kleine streepjes te tekenen. Hoe dunner de lijntjes, hoe mooier, maar wees niet bang als ze wat dikker uitvallen dan je zou willen. De gesp van zijn riem en de pijlpunt maak ik af met The Army Painter Plate Mail Metal.

  • Als de verf allemaal volledig droog is dek ik het gehele model een keer met een laagje The Army Painter Quickshade Strong Tone, waarna ik in principe klaar ben. Vanaf dit moment kan ik echter ook nog een stapje verder gaan. Dit is het moment om te beginnen metlayeren. Zoals ik hierboven al aangaf is layeren een techniek waarmee je kan doen alsof er realistisch licht op je miniatuur valt. We hebben de schaduwen net opgebouwd met de Quickshade, nu komen de plekken waar extra licht op valt. Om een keer te oefenen gaan we niet het hele model aanpakken met deze techniek, maar alleen de aspecten die logischerwijs de meeste aandacht trekken: het gezicht plus haar, de mantel en het tuniek. Wees echter vooral niet bang om deze techniek op de rest van je model te gebruiken, want het spreekt bij de meeste kleuren erg voor zich.

  • Ik begin met het gezicht, waarvoor ik een kleur meng van Barbarian Flesh en Matt White die net een tikkeltje lichter is dan de kleur waar ik mee begon op het gezicht. Mijn doel is om highlights aan te brengen op de plekken die het meeste licht vangen, of die ik het meest op wil laten vallen. Door de verf goed te verdunnen met water zal de schets van deze lichtval die ik maak wellicht van dichtbij er wat gek uitzien, maar op de afstand waarmee je naar de mini kijkt tijdens het spelen zal het zeer natuurlijk overkomen. Ik breng de lichte huidskleur aan op de lijn van de wenkbrauwen, onder de oogkassen waar de jukbeenderen te zien zijn, en over de neus tot nèt onder de wenkbrauwen. Ik gebruik de verf nu ik hem toch heb ook om de lijnen van de vingers wat extra definitie te geven. Als dit droog is, kan je indien gewenst nog een keer teruggaan met een kleur die weer ietsje lichter is, maar maak het gebied wat je schildert steeds een beetje kleiner. 

  • Hetzelfde trucje doen we bij het haar door wat Daemonic Yellow met Matt White te mengen en aan te brengen op het bovenste deel van Legolas zijn haar. Beweeg je penseel hiervoor met de richting van het haar mee en probeer mooie dunne lijntjes te trekken. Om echt realistisch haar te schilderen zijn een hoop extra technieken en inzichten nodig, maar op deze manier kom je een heel eind.

  • Voor de groene kleuren van de tuniek, broek en mantel moet ik weer een paar kleuren mengen. De kleur voor de broek is weer een mengsel met Matt White en Greenskin, maar dan dus een beetje lichter dan eerst. Breng deze kleur aan op de plooien van de stof die zichtbaar zijn op het model.

  • Ik doe hetzelfde met de tuniek, maar in plaats van de Greenskin met wit te mengen gebruik ik een beetje Daemonic Yellow. Hierdoor wordt de kleur niet bleker, maar wel warmer en ook lichter. Ook hiermee schilder ik de plooien en ik pak ook de bovenkant van de mouwen en de ellebogen mee. De mantel wordt het moeilijkste mengsel, hiervoor gebruik ik een combinatie van Greenskin, Ultramarine Blue en Daemonic Yellow totdat ik een mooie volle kleur heb bereikt die iets lichter is dan de mantel. De plooien van de mantel zijn een stuk groter dan die op de tuniek en broek, maar door de verf goed dun te maken zal deze kleur netjes in het geheel wegblenden. Ik pak op het einde nog even de punten van de mantel en de hele rand mee zodat de vorm van de mantel mooi gedefinieerd wordt.

Op dit moment kan je alle kleuren verder aanpakken met de layering techniek, maar voor deze tutorial zit het er op. Een laagje vernis erover en je miniatuur kan zonder zorgen worden gebruikt voor de meest gevaarlijke avonturen (of bijvoorbeeld van tafel vallen in een verhitte encounter tegen tientallen Orcs). Ik hoop dat je er wat moois van gemaakt hebt of goede inspiratie hebt opgedaan. In de volgende tutorial ga ik weer wat meer de diepte in en schilder ik de 3e en kleinste miniatuur van het markante heldentrio uit Lord of the Rings. Hopelijk tot dan en veel schilderplezier!

Login

Wachtwoord vergeten?

Heb je nog geen account?
Maak gratis een account aan en geniet van vele voordelen.